Dziś udostępniono kierowcom ostatnie brakujące odcinki drogi ekspresowej S7 na fragmencie łączącym obecną i historyczną stolicę Polski. Oddano także do użytku Północną Obwodnicę Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52. Po wybudowaniu odcinka łączącego węzły w Mistrzejowicach i Nowej Hucie, zaplanowanym na czerwiec 2026 roku, cały krakowski ring drogowy zostanie domknięty.
W dniu 23 grudnia, na dzień przed Wigilią Bożego Narodzenia, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad udostępniła kierowcom dwa kluczowe fragmenty nowych dróg szybkiego ruchu w Małopolsce o łącznej długości ok. 25 kilometrów. Mowa o drodze ekspresowej S7 na odcinku Widoma – Kraków Mistrzejowice oraz drodze ekspresowej S52 pomiędzy węzłami Modlnica i Kraków Mistrzejowice, czyli tzw. Północnej Obwodnicy Krakowa. To historyczna chwila dla województwa małopolskiego – udostępnienie kierowcom tych odcinków oznacza, że budowa drogowego szkieletu transportowego regionu znajduje się już na ostatniej prostej.
Liczący ponad 13 kilometrów nowy odcinek ekspresowej S7 stanowi część 270-kilometrowego fragmentu łączącego obecną i historyczną stolicę Polski. Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, na terenie województwa małopolskiego cała trasa została poprowadzona w nowym śladzie, odchodząc od wyznaczonego na początku XIX wieku tzw. traktu krakowskiego, który zastąpił trasę przez Końskie i Nowe Miasto nad Pilicą. GDDKiA podkreśla, że czas przejazdu pomiędzy Południową Obwodnicą Warszawy a Północną Obwodnicą Krakowa wyniesie tylko 2,5 godziny, co oznacza niemal dwukrotny postęp w stosunku do czasów, w których kierowcy mieli do dyspozycji jedynie tzw. “starą siódemkę”, przecinającą Radom i Kielce.
mat. pras. GDDKiA
Zarządca państwowej sieci dróg poinformował jednocześnie, że nie wszystkie roboty budowlane w ramach inwestycji zostały zakończone, dlatego ruch pojazdów będzie na razie odbywał się z prędkością ograniczoną do 80 km/h. Ponadto funkcjonalność trzech węzłów drogowych będzie na razie ograniczona. Wszystkie prace powinny zostać zakończone w przyszłym roku wiosną. GDDKiA przyznaje przy tym, że do tego czasu węzeł Kraków Mistrzejowice może okazać się w godzinach szczytu komunikacyjnego wąskim gardłem. Wartość inwestycji opiewa na 1,7 mld zł.
Droga ekspresowa S7 na odcinku Widoma – Kraków Mistrzejowice została wybudowana w układzie 2x2. Z kolei w przypadku Północnej Obwodnicy Krakowa, liczącej ponad 13 kilometrów długości, zdecydowano się na układ 2x3. To jedyna obwodnica w Polsce, która została częściowo poprowadzona w tunelach – łączna długość trzech tuneli wynosi ponad kilometr. Powstała także licząca ponad 500 metrów długości estakada oraz drogi dojazdowe do obwodnicy o łącznej długości aż 20 kilometrów. Jednocześnie na tej trasie z racji geometrii wprowadzono dopuszczalną prędkość na poziomie 100 km/h – z ograniczeniami do 80 km/h. Inwestycja pochłonęła 1,4 mld zł.
Do domknięcia krakowskiego ringu drogowego pozostały do realizacji już tylko dwa zadania: zakończenie budowy odcinka drogi ekspresowej S7 łączącego węzły Kraków Mistrzejowice i Kraków Nowa Huta oraz rozbudowa drogi krajowej nr 94 pomiędzy węzłami Modlniczka i Modlnica do parametrów właściwych drodze ekspresowej wraz z budową trzeciego pasa ruchu. Realizacja pierwszego spośród wyżej wymienionych zadań zostanie zakończona w połowie 2026 roku. Kraków stanie się tym samym wówczas drugim miastem w Polsce po Łodzi z w pełni domkniętym ringiem drogowym, wyprzedzając choćby Warszawę.